Eesti kividest
Kivide austamine – Kivikultus
Kivide austamise kombe levikut meie aladele seostatakse
nagu kivikirstkalmete ilmumistki germaani surnutekultuse
levikuga I aastatuhandel e.m.a. ning seotud ka viljakus-
ja sigivusmaagia rituaalidega. Kivikultus jõudis meile
Skandinaavia vahendusel.
Väikeselohulised kultuskivid ehk lohukivid
Kõige arvukamalt on kaitse all väikeselohulisi
kultusekive. Kokku teatakse Eestis üle 1750.
Kivikirstkalmetega samasse aega kuuluvad usutavasti ka
väikeselohulised kultusekivid (nn lohukivid) – suuremad
rahnud, millele on inimese poolt uuristatud enamasti
ümarad või ovaalsed lohud (tavaliselt 5–7 cm
läbimõõduga).
Lohud ei ole ohvriandide jaoks, kuna osa neist paikneb
kivide vertikaalsetel külgedel.
Mõningail juhtudel varasemast perioodist pärinevad
väikeselohulised kultusekivid ehk lohukivid on leidnud
kasutamist ohvrikivina. Sel puhul on ohverdajaid
arvatavasti köitnud väikesed korrapärased lohud kivi
pinnas, mis on olnud aluseks mitmesugustele uskumustele.
Ohvrikivi
Eestis on teada veidi üle neljasaja ohvrikivi. Täpset
arvu ei saa määrata, kuna osa teateid on sedavõrd
puudulikud, et nende järgi pole võimalik ohvrikive
lokaliseerida ega üksteisest eristada.
Ohvrikive esineb peaaegu kõikjal Eestis. Suhteliselt
rohkem on neid Läänemaal ja Saaremaal, kõige vähem
Hiiumaal. Mujal Eestis jagunevad ohvrikivid peaaegu
korrapäraselt.
Ohvrikivid kuju ja suurus
Suuruse ja väljanägemise poolest on ohvrikivid
erisugused. Suurim ohvrikivi on Ruila Ukukivi Harjumaal,
mille ümbermõõt on 34,5 meetrit ja kõrgus 6 meetrit.
Teine 6 meetri kõrgune ohvrikivi olevat olnud Valjala
kihelkonnas Väksa küla põldudel, kuid selle kohta
puuduvad lähemad andmed. Nelja meetri kõrgusi kive on
olnud vähemalt neli-viis. Väikseimad ohvrikivid on
läbimõõdult alla meetri. Tavaliselt on ohvrikivid umbes
0,2-1,5 meetrit kõrged ja läbimõõdult 1,5-5 meetrit.
Enamuse ohvrikivide suurus pole teada, nii et
teadaolevast umbes 400 ohvrikivist on umbes 50 kohta
olemas andmed nende kõrguse, pikkuse, laiuse või
ümbermõõdu kohta. Nendestki on sageli mainitud ainult
mõni mõõt, suur osa on silma järgi antud hinnangutel.
Üllataval kombel puuduvad piisavad andmed kivi
väljanägemise kohta isegi muinsuskaitsealuste kivide
puhul.
Ainuke suuruskriteerium, mis on olnud fikseeritud
üldistusteks piisavalt mitmel korral, on kivide kõrgus.
Enamjaolt on ohvrikivid alla 1,5 meetri kõrged, seega
sobiva kõrgusega ohvrianni asetamiseks.
Ohvrikivi muude teadaolevate mõõtude (kõrgus, laius,
ümbermõõt) puhul ei ole märgata sellist korrapärasust
kui kõrguse puhul. Paljud ohvrikivid on olnud «suured».
See informaatorite kasutatud suurushinnang on väga
suhteline ja kajastab paremal juhul vaid ohvrikivi
mõõtmeid muude paikkonna kividega võrreldes.
Enamus ohvrikive on tavalised rändkivid ja suurem osa
nendest on madalad ja pealt tasased, teistsuguseid kive
esineb vähe. Viimane asjaolu on põhjendatav sellega, et
lamedad kivid olid ohvrite asetamiseks kõige sobivamad.
Ohvrilohud
Suurem osa ohvrikividest on ilma lohuta. Siiski on
väiksemal osal kividest looduslik nõgu või lohk, kuhu
koguneb vihmavesi. Kunstlik ohvrilohk on vaid umbes
kümnel ohvrikivil. Kunstlik lohk on tavaliselt
korrapäraselt ümmargune ja sileda põhjaga. Suurim lohk
on Ruila Ukukivil, selle läbimõõt on 50 cm ja sügavus 25
cm. Tartus Toomemäel paikneval kivil on kaks korrapärast
lohku, mis võivad olla ka looduslikud. Kunstlike lohkude
tegemise aja ja viisi kohta ei ole mingeid teateid.
Taoliste kivide levikuareaaliks on peamiselt Põhja- ja
Lääne-Eesti.. Lõuna-Eestist on neid leitud aga kõigest
54. Teadaolevalt on Kambja kant Tartumaal asustatud
hiljemalt varajasel rauaajal. Kaua aega oli sealt teada
vaid üks lohukivi Kullaga külas.
Paari kivi lohk ja kivi kuju tekitavad kahtlust, et
kivist on hakatud kunagi valmistama veskikivi, aga töö
on mingil põhjusel pooleli jäänud. Konkreetselt ühe
Lüganuse Aa küla ohvrikivi kohta räägibki
rahvatraditsioon, kuidas mölder olevat hakanud sellest
veskikivi tegema.
«Jäljed» ja muud iseärasused
Mitmesuguseid kividel olnud looduslikke süvendeid on
rahvas seletanud erinevate olendite jälgedeks. On teada
ohvrikive inimese, hiidude (Kalevipoja, Suure Tõllu,
Vanapagana) ja «Ristija Jaani» jälgedega. Loomade
jälgedest on teada ussi, härja, hobuse, lamba, sea ja
lehma jälgi. Ka muid jälgi on ohvrikividel usutud
olevat, näiteks mõõga jälgi. Palju on mitmesuguseid
iseäralikke jälgi, mille teket ei osatud seletada.
Mõningad ohvrikivid on ilmselt olnud piirikivideks.
Sellega on seletatav erinevate ristide, numbrite ja
tähtede olemasolu. Üks teade ristiga piirikivile
ohverdamisest on näiteks Tõstamaa kihelkonnast Kastnast.
Ohvrikividele on raiutud ka astmeid. Enam-vähem kindlaid
teateid astmete olemasolust on vähemalt viie kivi puhul.
Kõigil juhtudel on kivisse raiutud vaid paar-kolm astet
Ohvrid haldjatele ja jumalatele
Lõuna- ja Põhja-Eestis on suur osa kividest kohaks, kus
ohverdatakse mingile olevusele. Tihti on selleks
olevuseks mõni koduhaldjas. Sellised kivid asetsesid
tavaliselt elamute juures ja nendel käidi ohverdamas kas
mingi kindla ajavahemiku järel või ohverdati kõigest
«uudsest». See komme põimub pärimusega tõnnivakka
ohverdamisest. Ehkki ohvrikombed olid umbes samalaadsed,
polnud tõnnivakk enamasti kivi.
Ohvrianni saajatena nimetati näiteks «jumalaid» või
«vaime». Kunagisele ohvri saajale viitab ka ohvrikivide
seas levinud nimi «Ukukivi» ja «Toorakivi».
Ohvrikividega seotud kombed ja uskumused
Ravikivid
Teadaolevatest ohvrikividest on umbes 70 olnud kasutusel
haiguste ravimisel. Suurem osa ravimiskividest paikneb
Lääne- ja Saaremaal. Rohkesti on neid ka Pärnumaa
läänepoolses osas ja Harjumaal, suhteliselt vähem
Virumaal ja Järvamaal. Arstimiskivid on haruldaseks
nähtuseks Võru-, Viljandi- ja Tartumaal.
Haiguste ravis kasutati enamasti maagilist ülekannet.
Haiget kohta hõõruti mingi esemega (näiteks raha, sool,
süsi vms), mis seejärel jäeti kivile. Usuti, et ka
haigus nõndaviisi koos esemega kivile üle kandub.
Uskumust, et haigus koos esemega kivile jääb,
illustreerib ka see, et ülekandevahendeid ei tohtinud
kivilt võtta, muidu tulevat see haigus võtja külge. Kui
esemeid on siiski sealt võetud, siis on hoidutud nende
puudutamisest, sest just ülekandeohvri puudutamine usuti
põhjustavat haigust.
Rohkesti kasutati kivi lohku kogunenud vihmavett. Vett
kasutati välispidiselt, sellega pesti haiget kohta. Vee
kasutamise eest anti kivile tasuks ohvrit, näiteks raha
vms.
Kui kivi lohus ei olnud vett, võis seda ka kaasa tuua ja
lohku valada. Kivi muutis vee ravimiks. Veega võidi ka
kodus haiget kohta eelnevalt hõõruda. Seejärel pandi
kasutatud vesi pudelisse, viidi kivi juurde ja visati
pudel vastu kivi puruks või jäeti niisama sinna maha.
Siinkohal on tegemist omapärase maagilise ülekande
liigiga. Kivile kogunenud vee joomisest on vaid kaks
teadet.
Mõnedel juhtudel aidanud ka haige koha asetamine vastu
kivi. Seda võib nimetada haiguse otseseks ülekandmiseks.
Esineb ka muid ravimaagilisi võtteid. Jõhvi kihelkonnas
Tarakuse küla lähedal viidud ohvrikivile emapiima, kui
laps oli haige. Usuti, et laps paraneb selle tulemusena.
Tuntud võte oli ka vihtlemine kivil, mille kohta on
mitmeid teateid.
Vihmakivid
Vähemalt kolme kivi on kasutatud ilmastiku muutmiseks.
Kõik kolm teadet pärinevad Saaremaalt Kärla
kihelkonnast.
Ohvrikivid ja armastusmaagia
Vähemalt kaks ohvrikivi on olnud seotud ka
armastusmaagiaga. Üheks selliseks oli «Poola kuninga
ristikivi» Lääne-Nigulas. «Poola kuninga ristikivi» on
ainuke kivi, mis oli vaid armastusmaagilise kasutamise
poolest kuulus.
Meeksi Jaanikivi oli tuntud universaalse ravikivina.
Viiteid armastusmaagiale esineb ka seoses muude
kividega. Sellisteks on näiteks teated kivil alasti
vihtlemisest, kivil vihtlevatest nõiamooridest, kivi
ümber tantsivatest naistest jms.
R. Viidalepp seostab neid paari ülalmainitud näidet
Kesk- ja Lääne-Euroopas levinud sigivusmaagia ja
seksuaalkultusega seotud kividega. Näiteks Prantsusmaal
olevat tüdrukud kividelt palja istmikuga alla liuelnud,
et samal aastal mehele saada, ja noorikud teinud nõnda
selleks, et lapsi saada. Ka Eestis on teada paar
liukivi, mida oleks mõeldav siduda armastusmaagiliste
kivide ja ülalmainitud kombega.
Kivi roll
Ohvrikivid jagunevad otstarbelt kaheks.
Osa ohvrikive on ise omanud imettegevaid omadusi, nagu
haiguste raviks kasutatud kivid. Sellisel puhul on ohvri
saajaks olnud kivi ise. Ohver anti näiteks tasuks
tervendava mõju eest, kivile kogunenud vee kasutamise
eest vms. Siia hulka kuuluvad ka kivid, millest mööda
minnes tuli kivile midagi anda. Saajaks võisid olla
haldjad või «jumalad».
Teine osa kivisid oli vaid kohaks, kuhu ohvrid asetati,
et keegi müstiline olend võiks neid sealt kätte saada.
Lõuna-Eestis ja vähesemal määral Põhja-Eestis oli kive,
kus ohverdaja oli kiviga «lepingulises suhtes».
Tavaliselt ohverdas seal peremees või perenaine midagi
«kõigest uudsest» või mingi kindla ajavahemiku jooksul.
Tihti ohverdati mingile haldjale, «jumalale» või
«vaimule», kes oli kuidagi kiviga seotud. Sageli on
selgi puhul olnud ohvri saajaks kivi. See arusaam näib
siiski olevat uuem, kuna mitmete selliste kivide puhul
teati veel nimetada haldjas või mõni muu olend, kellele
ohverdati. Näibki nii, et sageli oli algselt ohvrite
asetamise kohaks olnud kivi omandanud ka ise
üleloomuliku võimu.
Seega komme, et kivi peale viiakse ohvreid mingi olendi
jaoks, on vanem, kui kivi enda pühaks pidamine. Ajapikku
on uskumus kiviga seotud olendist vajunud unustusehõlma
ja kivi ise on tõusnud uskumustes ja rituaalis
primaarseks.
Tõenäoliselt esindavadki raidkivid hilist kihistust
eesti rahvausundis. Vanad ohvrikiviga seotud uskumused
ununesid rahva mälust, algselt vaid ohvrikoha
funktsioone teeninud kivi tõusis ise kultuse objektiks.
Arheoloog Toomas Tamla arvates olevat samalaadne areng
toimunud ka ohvriallikate puhul, kus hilisemad,
praktilise rahvameditsiiniga seotud kihistused on
varjutanud vanemaid kujutelmi ja tavasid (Tamla 1985:
142).
Ohvrikohana kasutatud kivid olid levinud peamiselt
Lõuna- ja Põhja-Eestis. Kivid ise olid ohvri saajaks
peamiselt Lääne-Eestis.
Ohverdamine
Ohverdamise põhjused jagunevad mitmesse rühma.
Laialdaselt on levinud komme asetada ohvrikivile esimene
osa kõigest uuest. Sellise ohvriga taotleti õnne ja edu
igapäevases elus. Esimese osa ohverdamine seostub
tihedalt materiaalsete saaduste tootmisega ja liitub
eelkõige vilja- ja karjaõnnega ning viljakusega.
Tegemist oli omalaadse loodusjõududele suunatud maksu
või kümnisega, mis pidi tagama igapäevase õnne.
Ilmselt üheks vanimaks tavaks on ohverdamine surnutele.
Sellest on ohvrikivide puhul küll väga vähe andmeid.
Sellele viitab aga ka mitmete ohvrikivide paiknemine
kalmel või selle läheduses, samuti ohvrikividele toidu
viimine hingedeajal, millest on mõned teated.
Vähem esineb mitmesuguseid muid ohverdamispõhjusi.
Nendeks olid näiteks sõjaõnne kindlustamine või
armastusmaagia.
Nagu eespool viidatud, ei olnud haiguste ravimisel
enamjaolt tegemist päris ohvriga, vaid kivile viidud
esemed olid haiguse ülekandmise vahendid. Harvematel
juhtudel on haiguste ravimisel viidud ohvreid kivile
vastutasuks või maksuks tervendava jõu eest.
Ohver jäeti tavaliselt kivi peale või kõrvale. Nagu ka
ohvrikivide mõõtmetest ja kujust järeldub, valiti
ohvrikivideks just kivi peale ohverdamiseks hästi
sobivad kivid. Kui kivil oli lohk, kasutati enamasti
seda ohvri paigutamiseks. Ohverdamisviis sõltus sellest,
kellele ohverdati ja milleks.
Eraldi käsitlemist väärib tule osa ohvrikivil sooritatud
rituaalis. Mitmete kivide kohta on teateid, et seal on
tuld tehtud või isegi ohvreid põletatud. Kõik sellised
teated on aga liiga ebausaldatavad või puudulikud, et
teha kaugemale ulatuvaid järeldusi. Võimalik on ka seos
jaanitulega, millele viitab ka Viidalepp (Viidalepp
1940: 37). Vähemalt paari kivi puhul on kindlaid teateid
kivil jaanitule tegemisest.
Kivide kasutamise aeg
Üldiselt näib, et ohvrikivide juures on käidud millal
tahes. Eriti pädeb see raviotstarbeliste kivide puhul.
Mõningates teadetes on siiski rõhutatud teatud
kalendripäeva, nagu jaanipäev või -õhtu, hingedepäev,
jõululaupäev vms. Paaril korral on mainitud mõni
nädalapäev, nagu neljapäev, pühapäev või mõni muu aeg,
näiteks noorekuu öö. Mainitud päevi on eesti
rahvausundis sageli ka muus kontekstis kasutatud
maagiliste toimingute sooritamiseks.
Tihti mainitakse, et kivil käidi salaja. Hilisemal ajal
on selle põhjuseks olnud kartus jääda teiste inimeste
naeru alla.
Kivide kasutajad
Näib, et ohvrikive on võinud kasutada kõik inimesed.
Hilisemal ajal kogutud teadetes öeldakse küll vahel, et
kivil käivad vanad naised, mõnikord ka karjased. Nemad
kasutasid kive kõige enam Lääne-Eestis ravimise
otstarbel. Mujal Eestis tuntakse olenditega seotud kive,
kuhu olevat ohverdanud tavaliselt peremees või
perenaine.
Pühade kivide lõhkumine
Ohvrikivi hävitamine usuti kutsuvat esile õnnetust või
mõnda eriskummalist ilmingut. Vastseliina Meeksi
Jaanikivi kohta on kirja pandud variante
hoiatusmuistendist, kus mõisnik laseb kivi lõhkuda, on
aga sunnitud selle tagasi tooma:
Kui Vastseliina mõisnikul oli karjalautade ehitamine, ei
teadnud ta, kust kive võtta. Sääl nägi ta tema maa-alal
asuvat Meeksi Jaanikivi, mille ta lasi lõhkuda ja
müüriks teha. Kui loomad lauta aeti, surid nad. See
kordus mitu korda. Mõisnik oli mures, sääl seletas talle
üks vana setu unes, et, kui ta tahab, et tal
karjakasvatamises õnne oleks, siis kiskugu
kõigeväiksemgi Jaanikivi kild müürist välja ja toimetagu
vanasse kohta tagasi. Mõisnik tegigi nii ja loomadel ei
olnud enam mingit häda.
Kivi lõhkumisel või äravedamisel usuti juhtuvat muudki
eriskummalist:
Välla külas Polli vallas olnud Remsi-Matsil ohvrikivi.
Ristiusu ajal veetud kivi Simmeli sohu, kus kivi mitu
päeva karjunud. Kivivedaja härjad surnud paari päeva
pärast.
Ohvrikive hävitati palju eelmise sajandi teisel poolel
ja käesoleva sajandi alguses, mil kive kasutati
ehitusmaterjalina. Eriti Lõuna-Eestis, kus looduslik
ehituspaas on haruldane, sobisid ka ohvrikivid
ehitusmaterjaliks. See võib olla ka üks põhjus, miks
Lääne-Eestis ohvrikivide kontsentratsioon on suurem kui
mujal - Lääne-Eestis leidub rohkesti paekivi ja seetõttu
pole olnud suurt vajadust kasutada ohvrikive
ehitusmaterjaliks.
Ohvrikive on purustatud ja kaevatud maa sisse ka põldude
puhastamiseks. Laiemas ulatuses sai see alguse juba
eelmisel sajandil, kuid kõige rohkem on endisi ohvrikive
purustatud 1960. aastatel laialdaste maaparandustööde
käigus.
Osa ohvrikividest on purustatud või teotatud ka
usulistel põhjustel, ristiusu vaimulike algatusel. Jõhvi
kihelkonnas Kalina küla hiies asetsenud Ukukivi olevat
omal ajal kolme mehe poolt maha maetud, et hernhuutlased
ei saaks kivi teotada. Helmes Patküla vallas Mihkli talu
põllul paiknenud ohvrikivi olevat kohalik pastor ja
mõisahärra maa sisse kaevanud.
Ohvrikivide rahvapärased nimed
Kirjanduses kasutatakse peamiselt terminit ohvrikivi,
sama nimetus esineb ka enamikus rahvasuust kogutud
teadetes. See nimetus võis kunagi olla rahvapärane, aga
seda on raske tõestada. R. Viidalepa arvates on
tõenäoline, et see võis ka kirjandusest rahvakeelde
levida (Viidalepp 1940: 6).
Ohvrikivi kunagisele võimalikule asukohale pühas hiies
viitab nimetus Hiiekivi. Teada on vähemalt kuus
sellenimelist ohvrikivi.
Suhteliselt levinud on ka nimetus Ukukivi. Seda
esineb samuti vähemalt kuuel juhul. M. J. Eisen on olnud
arvamisel, nagu oleks kõiki ohvrikive vanasti kutsutud
ukukivideks (Eisen 1918: 76-77). Selle väite
tõestamiseks puudub aga tõestusmaterjal. Oskar Loorits
taas on avaldanud põhjendatud kahtlusi Uku kui eesti
mütoloogilise olendi kohta ja on pidanud seda hoopis
hiliseks soome laenuks (Loorits 1936: 256). Vaid ühel
ohvrikivil esineb nimetus Toorakivi, mis võib
viidata muistsele mütoloogilisele tegelasele Taarale.
Ohvrikive on nimetatud ka austust või kartust
väljendavate nimedega, nagu Pühakivi=püha kivi,
Tondikivi, Kuradikivi ja Kurikivi.
Ka nimetus Nõiakivi esineb mitmel juhul. Viidalepp
seostab selle nimetuse raviotstarbeliste kividega
(Viidalepp 1940: 7).
Raviotstarbeliste kivide kohta kasutati tihti nende
otstarbele viitavaid nimetusi. Nendest Tohtrikivi
oli omandanud üldnime tähenduse. Maastikuliselt
lokaliseeritavaid «Tohtrikivi» nimelisi kive esineb
Harjumaal neli ning Saaremaal ja Läänemaal kummaski üks
kivi. Mujal seda nimetust ei ole rahvasuus kasutatud.
Samalaadse levikuga on ka nimetus Arstikivi.
Lääne-Eestis kasutati ravimiskivide kohta ka selliseid
mingi kivi konkreetsetele raviomadustele viitavaid
nimetusi nagu maa-aluste kivi (variantidega),
sügeliskivi ja kärnakivi.
Mitmetel ravikividel oli ka oma nimi, mis võis viidata
selle kasutamistavadele nagu: «Pesemise kivi»,
«Piimakivi». Täiesti üldiseks terminiks ka
ravikivide kohta oli «ohvrikivi».
Kahte Saaremaal Kärlas olnud Vihmakivi kasutatigi
vihma esilekutsumiseks.
Kividel võis olla ka nimi, tekkinud kivi enda välimusest
või muudest lähedal asetsevatest loodusobjektidest.
Sellised on näiteks Tõllakivi (kivi olevat kujult
nagu tõld), Litrikivi, Hall kivi, Trepikivi, Kõvera
kase kivi, Vahakivi, Pealuu kivi jms.
Mitmete ohvrikivide individuaalseid nimetusi on rahvas
põhjendanud muistendite ja uskumusjuttudega:
Naiskivi - keegi pühapäeval tööle sunnitud naine
olevat seal kiviks muudetud.
Vaesekivi - nimi ühenduses vaeslapsega.
Neitsikivi - kivi olevat oma asukohale kukkunud
hiigelneitsi põllest.
Orjakivi - ori istunud kivil ja nutnud, sellest
tekkinud kivisse kaks lohku.
Annõkivi - sel kivil olevat kord püha Ann istunud
ja lõunat söönud.
Eltse kivi - «Eltse kivi juures põledeti Kallega
Elts ää, sellepärast et tä oli palja peega õue jooksnud
ning sellega usku rikkunud.»
Jaanikivi - Püha Jaan ( Ristija Johannes) olevat
end Piusa jões pesnud ja sealsamas jõe kaldal asetseval
kivil end kuivatanud ja rõivastunud.
Poola kuninga ristikivi - kivi on varem asetsenud
künkal, mida rahvas peab Poola kuninga hauaks.
Kalevipoja kivi - Kalevipoeg olevat selle
visanud.
Samalaadseid seletusi võib rahvatraditsioonist leida
hulgaliselt.
Teatud üksikute nimede algupära ei ole rahvas osanud
selgitada või ei ole traditsioonikogujad osanud seda
küsida. Niisuguste nimede algupära on ka muudmoodi raske
selgitada. Sellisteks nimedeks on näiteks: Rökandi e
Rökatsi kivi, Uika kivi, Kadrinakivi, Kitokivi, Alakivi,
Võnnukivi, Iivakivi ja Rebasekivi.
Mitmel pool Viljandimaal on ohvrikivi nimetatud ka
Tõnnivaka kiviks. Selline nimetus seostub lähedalt
tõnnivakale ohverdamisega. Ka nimetus Tõnisekivi
on olnud kasutusel.
Kasutatud kirjandus:
Andres Tvauri, Mäetagused, nr 11
http://www.meestekeskus.ee/03silmaring/01artiklid/Tvauri_ohvrikivid.htm
Kultusekivi Räsna kandis 2011
Kultusekivi Räsna kandis 2011
Kultusekivi Räsna kandis 2011
Rehessaare rändrähn
Rehessaare rändrahn (ka Rehessaare Suurkivi, Saunakivi
ja Saunasaare kivi) on looduskaitsealune graniidist
rändrahn, mis asub Järva maakonnas Albu vallas
Aegviidust mõned kilomeetrid lõuna pool Kõrvekülas,
Mägede küla piirist 400 m ida pool metsade keskel.
Ümbermõõt 24,8 või 26 m, pikkus 10,0 m, laius 4,9 m ja
kõrgus 5,2 või 6,0 m. Maht umbes 170 m3. Rahn jääb
Kõrvemaa maastikukaitseala territooriumile.
Rahvapärimuse järgi on tegu Kalevipoja viskekiviga.
Rahvajutu järgi ükskord Saunassaare Siim narrinud ja
pilganud Kalevipoega. Kalevipoeg võtnud paraja lingukivi
ja tahtnud seda kättemaksuks lennutada Aegviidu juurest
Siimu sauna pihta. Viskajal aga libisenud jalg lehma
koogi peal ja kivi kukkunud Suurekivi saarde, kus ta
praegugi asub.
Rehessaare rändrahn. FOTO: internet
Rehessaare rändrahn, vaade läänest 1982. FOTO: internet
Rehessaare rändrahn, vaade lõunast 1982. FOTO: internet
Ristikivi
Lehtse–Jäneda maantee ääres metsaserval asuv
rabakivirahn, mille pikkus on 3,5 m, laius 3,1 m, kõrgus
2,2 ja ümbermõõt 10,2 m. Rahn on ümarjas, järskude
külgede ja lameda laega, üksikute kinnislõhedega.
Sammalt ja samblikke kasvab kivi pinnal vähe. Ristikivi
laele on raiutud piirikivimärk – rist. Kõrval on tulp
sildiga “Arheoloogiamälestis. Ohvrikivi. Ristikivi. II
aastatuhat e. m. a., on riikliku kaitse all”.
Kaldamäe kivi ehk Patika kivi
Ojakülas, Otsa talust 450 m kagus asuv roosakashall kõva
migmatiitgraniit-rahn pikkusega 7,8 m, laiusega 6,4 m,
kõrgusega 3,2 m ning ümbermõõduga 22 m. Rahn on ümarja
kujuga, kahe ava- ja paljude kinnislõhedega ning
arvukate pegmatiitsoonte ja -pesadega. Suuremas,
lõunapoolses avalõhes kasvavad suured lepad, rahnu
ümbruses esineb põõsaid. Rahnu peal on samblaid ja
kooriksamblikke, lae süvendites kasvab kukeharja ja
rohttaimi. Rahn paikneb Kaldamäe mõhna veerul.
Maaparanduse käigus on selle ümbrusse kokku kuhjatud
väiksemaid rahne.