Taarausk ja Eesti muinasusk
Ajakirjas "Nädal Pildis" 1936. aastal kirjutab oma artiklis Eduard Laaman:
Taarausk - on see eesti muinasusk? Või saksa
"uuspaganluse" mingi teisend?
Nõnda küsitakse, kui aegajalt jälle midagi
taarausulistest ja nende usutalitustest kuuldakse. Kui
läinud suvel taarausulised Võrumaal oma kokkutulekut
pidasid, - see olnud üsna rohkearvuline, - läks kohalik
praost M. Heinamägi pealt kuulama ja avaldas siis oma
muljed "Eesti Kirikus": "Taarausk tahab olla eesti
rahvuslik usk. Ühel koosolekul kuulsin seletatavat
Kalevipoega ja lauldavat eesti muinsust käsitlevaid
isamaalisi laule. Koosolejais nähti pieteeti. Kuid
müstilist ekstaasi, nagu mõnedel lahkusulistel, ei
märganud keegi."
Usuliikumise algus on harilikult mähitud salapärasusse.
Nii on see ka taarausuga. Ainult nii palju on selge, et
algus oli enne, kui Saksa "uuspaganlus" levima hakkas.
Sakslastest erinedes pole ka taarausulised endid sidunud
mingi poliitilise liikumisega. Nii et tegemist saksa
eeskuju teisendiga siin ei saanud olla. Vististi pidi
õhus olema midagi, mis mitmeil mail ühesuguseid
liikumisi tekitas: Saksamaal "Deutsche
Glaubensbewegung", Lätis "Dievturiba", Leedus
"Perkunistid" ja Eestis "Taarausk".
Eestis algas asi üsna "erapooletult". Alguses oli -
"Pühik". Mingit usulist hõngu kõlas ainult selles nimes.
Muidu oli see ringkond kunsti- ja kirjanduserahvast,
näitlejaid, ajakirjanikke, poliitika- ja
seltskonnategelasi, kes vist Marta Lepa eestvõtul
1919.a. sügisel Asutava Kogu einelaua ruumides koos
hakkas käima. Hugo Raudsepp tuletab ka meelde, et heas
tujus olles kutsutud ringi omavahel ka "Punikuks". Kas
taheti seega osutada poliitilist värvingut või tuntud
kodulooma, selle üle ajalugu vaikib. Teada on ainult, et
sellest ringist on väljunud suur lahkuminek, ühed
suundusid lääne suunas, teised aga vastuoksa, süvenesid
rahvusliku omapära, omakultuuri otsinguisse.
Soome professor Kaarle Krohn väitis koguni: soome-eesti
muinasusk, nagu rahvaluule tunnistavat, olevat üsna
primitiivne surnud hingede kultus. Kõik kõrgemad
elemendid olevat seal - laenud läänest, eriti
ristiusust. Dr. Luiga arvates olevat isiklikud jumalused
eesti muinasusus küll puudunud, kuid mitte sellepärast,
et eesti muinasusk oli nii primitiivne, vaid et ta oli
arenenud sootuks teisele poole kui lääne usundid, -
nimelt ida looduse-kultuse - panteismi poole.
(Panteismis puudus jumaluse üks isiksus, vaid kõik -
loodus, tavas, kogu universum - oligi jumalus - Muuseumi
märge.)
Eriti seisnud eesti muinasusus surnud hingede austamise
kõrval ka looduse jõudude austamine tähtsal kohal:
muinaseestlane pole mitte ennast üle seadnud loodusest,
vaid on end tunnud ühtekuuluvana loodusega.
Näiteks Tallinna Taarausuliste Hiis loeb oma ametlikuks
algusajaks 1925. aasta mai kuud.
Vaielusi on tekitanud juba taarausu nimigi. Taarausu
uurijad loevad küsitavaks, kas eestlastel Taara-nimelist
jumalust üldse on olnudki, ei tunnud ju soome sugu
rahvad üldse isiklikke jumalaid.
Läti Hindreku kroonikas seisab, et muistsete saarlaste
suurt jumalat on kutsutud "Tarapita", nimi, mida hiljem
tõlgitsetud on kui hüüdu: Taara, avita! Taara või Tooru
nimetus tuleb ette lääne-eestlaste vanus mälestistes,
seal on ta ühendatud neljapäeva pühitsemisega. Seega -
vastavus skandinaavia piksejumalale Thorile, kelleks
meie Taarat peetaksegi. Ta olevat laen rootslastelt ja
nimelt üsna hilisest ajast. K. A. Hindrey on isegi oma
uuemas ajaloolises romaanis Taarat meil kujutanud kui
suurt rootslaste jumalat, keda viikingid siia kaasa
toonud. Huvitav, et soomlased Taarat üldse pole tunnud.
Kuid tunnud on teda laplased ja mõned Volga-soome rahvad
taevajumalusena.
Teine arusaamatus taarausu nimetuse juures pole enam
ajaloolist, vaid usuteaduslikku laadi: kas kujutab
taarausk oma jumalust isikuna nagu ristiusk, või jõuna,
loodusena, nagu kauge-ida panteistlikud usundid? Taara
nimetus eeldab ennem isikut, taarausuliste käsitlustest
võiks ennem järeldada panteismi.
Veel läinud sajandi esimesel poolel tulnud
kirikuõpetajail Liivimaal võidelda muistse paganausuga:
raiuda maha hiisi, kõrvaldada salajasi preestreid,
hävitada ohvrikohti.
Kaks rahvast ei saa olla ühte usku, ütlevad
taarausulised. Usk ei saa olla rahvusvaheline ega
isiklik, vaid ainult rahvuslik. "Usun homsesse päeva.
Usun, et homne päev on parem tänasest, kui ise selleks
kaasa aitan." See vormel on üks oluline osa
taarausuliste usutunnistusest.
Meie, eestlased, teame oma rahva muinasusust õieti üsna
vähe ja seegi, mida teame, on meile juba üsna võõraks
jäänud.