Kalmistukultuuri muutumisest Eesti alal
Inimpõlved vahelduvad, sünd ja surm on selle vaheldumise loomulik osa. Muutuvad matmiskombed. Eestlaste kristlikust kalmistukultuurist saab hakata rääkima alles 17. sajandist matmistel kirikaedadesse ulatusliku rõngasristide kasutuselevõtuga.
On küll üksikviiteid ja -nähte, mis ulatuvad isegi 14. sajandisse, ent need on erandlikud ega muuda üldmuljet. 17. sajandil loobuti, õigemini sunniti luteri kiriku survel loobuma matmistest külakalmistutele ja 1772. aastal keiserliku keskvõimu sunnil matmistest kirikutesse ning linnades ja alevites ka kirikaedadesse. Sel ajal rajati Katariina II ukaasi nõuetele ja tingimustele vastavad surnuaiad.
Mõlemad üleminekud olid harjumatult valusad ja pikaldased. Veel 19. sajandi algusest on teateid kalmetesse matmisest. 1772 antud käsku eirati mitmel korral ja uued kalmistud rajati umbes kümne aasta jooksul pärast korraldust.
Siiski võib nüüdisaegse matmiskombestiku ja kalmistute kujunemise alguseks lugeda aastat 1773, kui asuti täitma senati ukaasi.
19. sajandi teisel poolel meil levinud õigeusukombestik on sama mis 100 aasta eestki. Kirikute positsiooni mõranemine 1920.–30. aastatel, kodanliku kombestiku arenemine ja lõpuks nõukoguliku ateismi vägivaldne levitamine kirikliku kombetalituse ahistamisega 1950.-60. aastatel viis kolmanda muutuste laineni matmiskombestikus, selle rituaalse osa ilmalikustamisele. Ilmalike matuste osa on tänapäeval valdav.
Ajalooliste kalmistute miljöö, mida oleme harjunud nägema, hakkas kujunema 19. sajandi alguses. See tähendas piiratud perekonnaplatside kujunemist praeguseks harjumuspäraste hauatähiste ja piiretega. Piirdeta platse ei säilitatud. Aiakultuuri laialdasema levikuga 19. sajandi teisel poolel hakati rajama kalmistutele hekke ja kasutama hauaplatsidel lilli. Veel 1866. aastal W. Petersi tehtud Pärnu Alevi kalmistu plaanil on lilli mõnes kohas, maamõõtja on pidanud neid vääriliseks plaanile kanda.
Kalmistule, mis seni oli lage väli, istutati puiesteed, puid hakati istutama platside nurkadesse. Rahula ideaalkujuks sai korrastatud regulaarne park. 20. sajandi lõpuks on enamik kalmistutest muutunud parkmetsasarnaseks, kus juba liiga tiheda puistu tõttu hävitab loodus muud kalmistul olevat.
Betooni laialdane kasutamine Eestis algas pärast 1870. aastat, kui Kundas hakati tootma Portlandi tsementi. Sellest moodsast materjalist valati piirdeid, hauakive-piirdekõrgendeid, millesse kinnitati tekstitahvlid, isegi hauasambaid. Eriti läks betoon kalmistuinventari materjalina moodi 1930. aastatel. Uudse nähtusena ilmusid kalmistutele hauakastid ja betoonkääpad. Luksuslike kiviristide ja sammaste kõrvale pandi nüüd tunduvalt odavamaid betoonriste, mis sageli oli kohalike ettevõtlike talumeeste toodang.
Kunstipäraselt valatud betoonpiirete asemel hakati 1960-ndatel tegema odavaid mannetuid betoonrante, kuni need vanadel kalmistutel lausa keelati. Asemele tulid betoonplokkidest piirded. Alguses tehti neid kõnnitee äärekividest, siis aga spetsiaalsetest piirete markeerimise kividest. Nende levik on praegu massiline ja vanadel kalmistutel ei mõju need kuidagi paremini kui kehvalt valatud piirded. Paremad on need vaid seepärast, et neid on võimalik üles korjata.
19. sajandil hakati tegema massiliselt plekkpärgi. Taimede-puulehtede imitatsioonina valminud ja rikkalikult poolläbipaistvate portselanlilledega kaunistatud kauapüsivad plekkpärjad olid pikka aega luksuskaup.
1930. aastatel pöörati seoses kodukaunistamise arendamisega palju tähelepanu hauaplatside ajakohasele kujundusele. Töö kandis vilja, hauaplatse hakati kujundama moodsalt ja maitsekalt.
Uuesti hakati kalmistute kujundamisest kirjutama alles 1960. aastatel ja siiski umbes kord kümne aasta jooksul. Hoolimatus ja maitsetus tärkasid umbrohuna kiiresti nii olmes kui kalmistutel.
Vanad ajaloolised kalmistud on muinsuskaitse silma all ja omapäi tegutsemine peaks olema välistatud, kapitaalsete muutuste tegemine – ehituste ja rajatiste püstitamine – tuleb asjatundjatega kooskõlastada.
Nüüdisaegse kalmistu märksõna on “praktilisus”. Kergesti hooldatav, vähe aega nõudev, selline, mis vajadusel võimaldab tellida hooldust. Kahjuks makstakse seejuures sageli lõivu heale maitsele.
Kirikaedadest eraldi surnuaiad rajati pärast Senati 1772. aasta 19. mai ukaasi, millega keelati rajada surnuaedu eluhoonetele lähemale kui 100 sülda (1 süld=7 jalga=2,1336m). Selle seadusega lõpetati komme matta surnuid otse kiriku juurde. Mõne kiriku ümbruses olevat toona juba lausa valendanud hauakaevajaile ette jäänud inimluudest, rääkimata sellest, et pühakodade ustelt lõi vastu laibalehk. Oli ju aadlikel õigus sängitada oma kadunukesed otse kiriku põranda alla.
1932 ajakirjast "Maret":
Kaduvuse müstika jätab leinajad teadmatusse oma surnud
omaste edaspidise saatuse üle. Leinajale jääb
hauaküngas, sellele kannab ta üle oma armastuse ja
hoolitsuse, tundes selles lohutust ja rahuldust. Kalmule
tullakse kokku mälestuspäevadel, et koos lahkunu omaste
ja sõpradega ühiselt mälestada kadunut. Sinna läheb ka
üksik leinaja, et leida troosti ja rahu. Tahtes
mälestada lahkunuid, tahame luua midagi jäävat, mis
kannaks mälestuse põlvest-põlve edasi igavikku.
Kui teha jalutuskäik läbi meie kalmistute, siis näeme,
et nende korrastamisel pole silmas peetud algelisimaidki
esteetilisi nõudeid. Ei mingit plaani ega süsteemi, ei
mingit ilumõistet. Raudaedade ja plekkpärgade rägastik
jätab mulje, nagu puhkaksid lahkunud traattõkete vahel,
nagu kardaksid leinajad, et surnud ei saa muidu rahu,
kui nende rahupaik peab olema ümbritsetud raua ja
lukuga. Vääralt oleme kuhjanud kalmu ainult häirivate
üleliigsusega ja asjata raisanud oma raha. Selles
kaootilisuses on suures osas tahtmatult ja teadmatult
süüdi leinajad. Juhituna oma armastusest leinajate vastu
kantakse sinna kokku kõike võimalikku, püüdes kaunistada
seda hingelähedast paika oma sisemiste veenete kohaselt
ja vastavalt oma esteetilisele arengule. Kahjuks
puuduvad siin autoriteetselt poolt püstitatud
minimaalsedki esteetilised nõuded, niisamuti puudub
asjatundlik kontroll ja nõuandev keskus.
1926. aasta "Alutaguse taadi tähtraamat" kirjutab
meie esivanemate kommetest surijatega ümberkäimisel.
Kui haige surema hakkas, asetati ta, et suremist
kergendada, voodi kõrvale õlgedest tehtud asemele. Nüüd
pesti surmahigi külma veega, pühiti põrand, riputati
lilli või kuuseoksi ja avati uks, et hing takistusteta
majast välja pääseks. Siis hakatakse surma ootama.
On väljas parajasti tuuline, siis nimetatakse seda
hingetuuleks. Juhtub toas peegel olema - kaeti see, et
surm peeglist vastu vahtima ei hakkaks. Kuni surnukeha
matmata, ei tohtinud keegi külas töötada, sellega
kutsutavat surma jälle ühele elanikest. Kui surnu oli
väga armastatud, pandi temale villu kirstu ning kirstu
pähitsesse seoti ristamisi lõng.
Meessurnule pandi kirstu viina, kirves, habemenuga ja
muid asju, mis järelejäänud tarvitada ei tohtinud.
Naissurnule pandi peotäis höövlilaaste, seep, peahari,
viht ja natukene valget raha. Ka toitu ning asju, mis
kadunule elus armsad olnud.
Selga tõmmati harilikult särk, milles ta suri,
abielurahvale aga pulmasärk, mis harilikult seks
otstarbeks alles hoiti, kätte anti peerg, et tal oleks
valge läbi surmaoru minna.
Nõel, millega surnuriie õmmeldakse, jäetakse riidesse.
Kui nüüd kirst kinni löödi, andis veel igaüks paar korda
käega naela pihta, kes seda aga teha ei saanud, nagu
väiksed lapsed, nendel võeti käest kinni ja löödi siis.
Oli kirst juba äraviimiseks vankril, raiuti vankri
tagumise otsalaua peal kukel pea otsast, et surnu kodu
käima ei hakkaks. Samuti valati ära sõitnud
surnuvankrile pangetäis vett järele või löödi nael
uksepiita. Viimane toiming täitis ka statistilist
otstarvet, et oleks näha, palju surnuid majast välja on
saadetud. Väravasse jõudes valati vankri rataste alla
õlut, et kadunul teises ilmas janu ei oleks.
Alutaguses istunud tütar isa kirstu peal ja hüüdnud:
"Miks surid sa? Kas sul polnud kõike külluses, leiba,
liha, herneid..." jne.
Talvel, kui harilikult teed üle põldude on aetud, tegi
matuserong ringi õiget teed mööda, olgugi et viimane
tuisanud ja paha, sest matuserongi ülesõitmine olla
põllule iseäranis kahjulik.
Enne surnu ärasaatmist ei tohtinud tuba pühkida, pesu
pesta ega sauna kütta, pärast püstitati väike
kadakapõõsas ukse kõrvale. Õled, milledel keegi suri ja
lauad, millel ta olnud, viidi kohe pärast kirstu ära
viimist tee peale ja põletati ära. Muidu surevat jälle
keegi majas. Mõnel pool pandi isegi hauale ande, viina,
peahari, lilli ja muud. Hauale püstitatud rist põimiti
kirjude paeltega. Jõudes tagasi matusemajja, vehkisid
matuselised teelt murtud kuuseokstega ja hüüdsid
majarahvale: "Ärge surge enam - surnuaial pole ruumi!"
M. J. Eiseni 1920. aastal kirjutatud raamatus
"Esivanemate ohverdamised" räägib autor meie esivanemate
usust hukatud surnute maagilisse jõudu:
Aegamööda võttis rahva seas arvamine maad, nagu oleks
iga ärahukkamine lepitusohver. Ärahukatu on surmaga
õigusele oma "mati maksnud", surmaga ise ennast süüst
puhastanud. Järelejääjad lootsid, et nemadki sellest
lepitusest osa saavad, kui nad ärahukkamise kaudu
puhastatud isikust enestele midagi omandavad. Igatpidi
esineb järelejääjatele ärahukatu nagu reliikvia, kellelt
nad õnne ja tervisele paranemist loodavad. Ärahukatud,
võllatõmmatud isikute jäänuseid hakatakse kalliteks
pidama, koju nõidusliku abinõuna kokku koguma. Ärahukatu
jäänuseid arvatakse mõnda imet tegevat, mõnda haigust
parandavat. Rahva vanad kombed tunnevad mõnda juhtumist,
mil surnu ehk surnu jäänused ühel ehk teisel korral abi
toovad. Hingeta kehasse arvatakse natuke üleliigset
elujõudu järele jäänud olevat ja seda üleliigset jõudu
võib muudele sellest puudu olevatele isikutele edasi
anda. Arvati, et surnu kondid ja pealuud aitavad
rahaaukusid leida ja kätte saada. 1859. aastal oli veel
surnutel kirikuaial pead otsast ära lõigatud, et need
lõikajatele rahaauku ette näitaksid.
Mitte ainult surnu üksikud liikmed ei avaldanud
niisugust maagilist väge, vaid ka kõik, mis surnuga
kuidagimoodi kokku puutus. Surnu luuga, surnu käega,
sõrmega arstiti mõnesuguseid haigusi, isegi surnu
ristist lõigatud kildudega arvati hambavalu võivat
kaotada. Tavalisesti silitati ehk vajutati surnu
liikmega haiget kohta, kusjuures ühtlasi palvet
avaldati, et surnu häda ja vaeva enese juurde maa alla
võtaks. Hambavalu arstiti surnu hambaga, hamba asemele
pandi niisugusel korral rahatükk.
Mõnegi korra lõigati võllapoodud inimesel kui mitte
rohkem, siis ometi sõrm otsast ära, et sellega haiguste
vasta abi saada. Niisama oli surnust maagiline vägi
surnumuldagi hakanud. Toodi surnumulda aita, loodeti
sellest viljale jätku tulevat. Teisel pool usuti aga
sellest halba sündivat: kui näituseks abielupaari vahele
surnumulda heideti, tuli neile haigus, äpardus, õnnetus.
Lühidalt: elu ei lõppenud vana rahva usu järel hauas
otsa, vaid surnukeha sai nagu elektriallikaks, mis
maagilist väge enesest välja laotas. Kui aga esines
surnute väljakaevamisi haudadest, seati sisse
surnuaedadesse vahid põhjusil, et surnud seal rahulikult
ja puutumata puhkaksid ja kellel vähegi avaldab tahtmist
surnuid hauast välja kaevata, poodagu kohe ülesse (1704.
aastal). Tõenäolisem oli aga see, et surmanuhtlus
määrati vaid neile, kes surnud välja kaevasid, et
nendega mõnda ebausu-tegu korda saata.
Matuse protsessioon 1930. aastatel
August Kolga matus Tapa linnakalmistul 1930. aastal
Johannes Leesi matus
Kadunukese ärasaatmine Tapal 23.02.1931