Sõjaväelennuvälja ehitamist Tapa küla
ja Niidu asunduse põldudele alustati vene vägede poolt
pärast baaside lepingu sõlmimist 1939. aasta sügisel.
Talud, mis jäid lennuvälja alla, asendati mujal (osa
Balti sakslaste taludega, kes lahkusid Saksamaale) või
osteti riigi poolt.
Intensiivsemalt jätkati ehitamist 1950-ndate aastate
alguses. 1953. aastal oli juba võimalik
reaktiivlennukitel rada kasutada. Aastate jooksul suurenes
lennuvälja territoorium 9 ruutkilomeetrini, ehitati
betoonist lennukiangaarid, betoonradade pikkus viidi 2,5
km.-ni, võimaldades vastu võtta suuri lennukeid. Viimati
asus sõjaväelennuväljal lennupolk 40-ne lahingulennukiga
MIG-23. Sõjaväelennukite tohutu müra ületas igasugused
lubatavad müranormid. Lennati ka linna kohal, lennud
kestsid sageli hilisööni.
1949. aastal asus Tapa mõisas vene tankipolk, mille
äraviimise järel asusid siia ehitusväeosad, kes hakkasid
valmistama ette õppeväeosa toomist Tapale. Insenervägede
õppeväeosa loodi Vinnitsas Leningradi oblastis 1956.
aastal ja toodi Tapale 1963. aastal. Maksimaalselt
mahutas õppeväeosa 3000 sõdurit, keda õpetati
insenervägede seersandiks. Õppeväeosa lõpetas oma
tegevuse ja allesjäänud varad anti üle Eesti
Kaitseministeeriumile 1992. aasta augustis.
Vaade väeosa territooriumile 1991
Tapa õppeväeosa asetäitja poliitalal ja staabiülem 1991
Ainuke tänapäevani säilinud Karbõševi monument õppeväeosa territooriumil 1991
Ameerika rahukorpuse töötaja Cerry Worth Tapal 1992
N. Liidu roomik 1992
Grupp Tapa karnisoni sõjaväelasi 1992
Tapa insenertehnilise väeosa pääslale heisati EV lipp 1991
NSVL sõjaväelased Tapal, taga kindral Karbõševi monument
Tagalaülem polkovnik Sut 26.08.1992
Tagalaülem Sut ja Eesti Kaitseväe esindaja Teo Krüüner
Tapa insenertehnilise väeosa ülevõtmise komisjon staabihoone ees 26.08.1992
Vene lennuväe alampolkovnik Tomilov ja Eesti õhukaitse ülem Loemaa 1993
Esimene ustavusvande andmine Tapal september 1993
Kõige esimene ustavusvande andja Tapal reamees Allika september 1993
Ustavusvande andmine Tapal september 1993
Sõjaväe territoorium 2009 aastal
Kiri Stockholmist 09.04.2003
Väino mälestused Tapa külast ja lennuvälja ehitamisest.
Suvel 1940 kaotas minu isa nagu paljud teisedki
talumehed Tapa külas oma talu põllud. Meile jäi üks
väike maalapp majade ümber, aga me võisime talus edasi
elada. Me kaotasime ka oma metsa, mis oli sel ajal hea
sissetulekuallikas. Sellel ajal juhtus olema nii, et
meie talu käes oli külavanema kord ja seega tulid kõik
otsused ja käsud vallamajast esiti meile, meie aga
pidime need edasi andma külarahvale.
See juhtus 17. juulil 1940. aastal, kui üks grupp vene
ametimehi, osaliselt erariides, mõned ka sõjaväemundris,
tulid meie tallu sisse ja tahtsid kõneleda külavanemaga
- minu isaga. Oli õnn, et isa oskas hästi vene keelt.
Need mehed polnud sugugi sõbralikud, jutt käis kärkivas
toonis. Ema oli hirmul ja pahandas isaga, et miks meie
siit külast välja ei kolinud, nagu meie naabrid seda
tegid. Küsimus oli hoopis: kuhu me oleksime siis pidanud
kolima? Ametimehed ütlesid isale, et ta peab ühe nädala
jooksul kamandama kokku vähemalt kümme meest ja andma
need nende käsutusse. Ülesandeks oli meie põldude
kaardistamine, sest plaanis oli hakata sinna lennuvälja
ehitama. Ise nad okupeerisid Paemurru talu, mis jäi
nende kontoriks.
Isa oli mures ja nõutu, kust mehed võtta, sest külas oli
ju kõigil meestel oma talutöö. Siis tuli mul mõte, et
meie koolipoisid töötasid koolimaja juures
kaunistamistöödel, mis olid just lõppenud. Läksin Tapale
ja võtsin kontakti nende poistega, olidki vajalikud
kümme poissi valmis siin tööle hakkama. Kui isa seda
maamõõtjatele teatas, olid nemad isa vastu palju
lahkemad. Järgmisel nädalal algas maamõõtmise töö, kõik
poisid tulid kohale ja võtsin ka ise sellest osa. Paar
nädalat käis mõõdistamine üsna aktiivselt, hiljem enam
niipalju abilisi vaja ei läinud ja tegevuski aegamisi
lõppes.
Järgmisel aastal, 1941 varakevadel algasid lennubaasi
ehitamise tööd. Ühel aprillikuu päeval nägime, kuidas
Ambla kandist tulid pikas kolonnis marssivad erariides
mehed, mõnikord isegi puhkpilliorkestri saatel, minnes
Rebasemäele. Meestele anti labidad ja kirkad, ning nad
hakkasid mullakihti Rebasemäelt kõrvaldama. Hiljem tulid
ka väikesed veoautod ja siis hakati kruusa mäe pealt ära
transportima. Algul piirdus töö ainult päevase ajaga,
hiljem käis töö ka öösel.
Ühel hommikul tulid meie tuppa kamp mehi, nii vormis kui
ka erariides, ja ütlesid emale, et nemad tahavad võtta
endale kontoriks meie suure toa. Ema venekeele oskus oli
puudulik ja ta ei mõistnud kõike, mis üks juhtiv
ohvitser talle rääkis. Ema istus kööki ja hakkas nutma,
sest võõrad mehed hakkasid juba ennast meie toas sisse
seadma ja seletasid kõva häälega vene keeles. Hiljem,
kui isa koju tuli ja kuulis, mis vahepeal juhtunud oli,
läks ta suurde tuppa, jäi ukse juurde seisma ja teretas
kõva häälega vene keeles. Keegi toas ei pannud teda
üldse tähele, seletamine kõva häälega kestis edasi. Isa
seisis veidi aega ja kuulas nende juttu, ootas, et ehk
keegi reageerib tema sealolekule, aga seda ei juhtunud.
Siis hüüdis isa vene keeles: "Kurat võtaks, kas te kõik
olete siin juudid?" Jutuajamine vaikis silmapilkselt ja
üks pagunitega mees läks isa juurde ning küsis:" Kas
teie olete selle maja peremees? Miks te arvate, et me
juudid oleme?" Isa seletas, kuidas ta oli olnud
sõjaväeteenistuses Lublinis 1905. aastal, kus nad olid
teinud näljastreigi. Streigi organiseerijad olid olnud
juudid, ka isa oli selle streigi kaasa teinud ja õppinud
seda vene keele murrakut tundma, mis juudid seal
rääkisid ja siinsete meeste jutt kõlas samamoodi.
Ohvitser ütles isale, et nemad on siin hoopiski ühe
baasi ehitamise juhtivgrupp, ja et nad on siin kõik
tõesti juudi päritoluga. Pärast seda vahejuhtumit
muutusid nad isa vastu väga sõbralikuks ja tulid isegi
minu juurde tahatuppa, kus ma tegin koolitööd,
patsutasid mulle õlale, paitasid pead ja ütlesid: "Õpi
aga hästi vene keelt!"
Lennubaasi ehitamine käis Tapa küla väljal suure kiiruga
nii öösel kui ka päeval. Ühel õhtul, pimedas, läksin ma
naabripoisiga, Nigula Evaldiga, jalutama ja vaatama,
kuidas töö mäel edeneb. Mäele oli tehtud tuli ja mehed
seisid tule ümber. Märkasime, et meeste hulgas oli
tekkinud tüli. Üks meestest ähvardas labidaga kedagi
juhtivat meest, kes kandis vormi. Ka teine mees tõstis
labida vormiga mehe suunas, justkui tahaks sellega teda
lüüa. Vormiga mees aga haaras taskust revolvri ja
tulistas kaks pauku labidaga mehe pihta, mees kukkus
maha. Vormiga mees kamandas teistel meestel laip mäe
taha metsa viia. Mulle tundus justkui oleks laskja olnud
üks meie suure toa meestest, jooksime ruttu koju tagasi.
See oli juunikuu lõpupoole, kui ühel pühapäevahommikul
vara ärgates märkasime, et töömüra, mis kostis siin
muidu ööd ja päevad, oli äkki vaikinud. Tõusime kogu
perega ülesse ja vaatasime aknast välja mäe poole. Muidu
nägi mäeselg välja kui sipelgapesa täis töötavaid
inimesi, nüüd oli see aga tühi. Metsast tuli välja üks
mees, ta vaatas ringi sama imestava näoga kui meiegi
akna taga. Mees läks veetünni juurde, jõi sealt vett ja
hakkas aeglaselt liikuma piki mäge edasi. Oli ta vist
metsas maganud, ärganud ja tulles eest leidnud tühja
platsi. Isa läks hiljem välja mäele olukorda vaatama.
Tagasi tulles ütles ta, et kogu mägi on täis labidaid,
kirkasid ja kange, paistis, nagu oleksid töömehed
pidanud silmapilkselt jätma oma tööriistad maha ja ära
minema. Kuna 22. juunil 1941 oli alanud sõda, pidid
mehed sõduririided selga tõmbama ja sõtta minema.
Sellega lõppeski lennubaasi ehitamine 1941. aastal.
Endine raketibaas juuli 1997
Tapa raketibaasi territoorium 1997
Mahajäetud raketibaasi territoorium 1997
Endises raketibaasis, kus hoiti kahte tuumapeadega raketti, juuli 1997
Endine sõjaväelennuvälja lennukiangaar 2000
Endine sõjaväelennuvälja lennukiangaar 2000
Lennukiangaar lennuvälja ääres 2000
Tapa sõjaväelennuväli 2000
Lennukiangaari ratastel uks 2000
Õlireostus
Sõjaväelennuväljalt alguse saanud lennukipetrooli- ja
õlireostus ulatub oma kogupindalalt 16 ruutkilomeetrini.
1989. aastal määrati keskkonnauurijate poolt kogu
reostuse ulatus. 1990. aastal mõõdeti Rauakõrve
ojaäärseid õlipiirkondi, kus kevadvete poolt põhjast
pinnale uhutud lennukipetrool põles. Geoloogilistel
uuringutel 1992. aastal selgus, et puuraukudes oli
lennukikütusekihi paksus kohati üle 5 meetri.
Valgejõe kaldast, endise elektrijaama lähedal immitsesid
vette naftanired, sest geoloogiline kalle on jõe suunas.
Seoses kaevude õlireostusega hakati elanikele, kellel
puudus tsentraalvesi, tarbevett vedama
autotsisternidega.
1960. aastatel puuriti lennuväljale 62
vertikaalpuurauku, millede kaudu juhiti ära sadeveed
(lennuväljakuivendus). Lendudest ülejäänud kütus kallati
maha. See valgus puuraukude kaudu pinnasesse ja
põhjavette. Ka õhk oli saastatud reaktiivlennukite
heitgaasidest.
1990. aasta märtsis toimus linnaelanike
protestidemonstratsioon, mille peale käisid Tapal kolm
ministrit ja kaks vene kindralit tutvumas lennuvälja
poolt põhjustatud reostusega. Selgus, et lennuväli on
kasutamiseks kõlbmatu.
Tapal kolm ministrit ja kaks kindralit. Märts 1990
Okupatsioonivägi lahkus, kuid reostuse likvideerimine jäi Eesti Vabariigi kanda.
Protestidemonstratsioon 08.03.1990
Tapa kultuurimaja ees
Tapal Paide maanteel
Tapa sõjaväelennuväljal pumbatakse pinnasest petrooliumi
Militaarreostuse seminaril osalejad Tapal. Kaevust tuleb paksu tökatit
Tapa kaevudes ei ole vett, vett tuuakse tsisternides
Millised nägid välja Tapa lennuväljal lennanud õppe-ja lahingulennukid ning helikopterid, saab vaadata alljärgnevatelt fotodelt:
МИГ- 23 МЛД oli ühekohaline lahingulennuk. Sellised lennukid võtsid osa ka Iraani-Iraagi sõjast.
МИГ -23 МЛД , lahingumoonana kasutati Гш-23mm pardakahuri mürske, mille nimetus oli kildfugass, mis tekitasid tapva efekti kildude plahvatusel.
Transpordihelikopteri МИ-24Д kokpit. МИ-24 Д olid konstrueeritud 1972. aastal Tapal olid kasutuses 1989 – 1993.
Transpordihelikopter МИ-8 MT kaheturbiiniline, 2-3 kohaline. Konstrueeritud 1967. aastal Kaasanis ja Moskvas spetsiaalselt sõjaväe transpordi- ja rünnakuhelikopteriks. Tapal olid need helikopterid kasutuses 1970 – 1993.
МИГ -23 МЛД (teine variant oli МИГ -23 МЛ), ühekohaline lahingulennuk õhulennul. Sellised lennukid olidki Tapa müratekitajad ja põhilised põhjavee reostajad.
МИГ-15 УТИ (учебна тренировочный истребитель) oli
õppeotstarbeline lahingulennuk. Üks sellistest
lennukitest paigaldati ka Tapa sõjaväeosa
territooriumile betoonalusele 1970. aastate keskpaiku.
Lennuk pole tänapäeval säilinud, alles on vaid
betoonalus.